المسجد النبوى يهتز ببكاء المصلين ودعاء الامام
اللهم احفظ اهل مصر من الفتن واجعلها امانا مطمئنا
اللهم ولى امورهم خيارهم ولا تولهم شرارهم
Log in
Latest topics
» المدير الفني الجديد ؟
by osamahlawy Mon May 21, 2012 4:50 am
» دوري أبطـ(2)ـــال إفريقيا 2012
by FàWéR Sat May 19, 2012 3:51 pm
» رقم 10 وإسكندرية !!
by bibo010 Fri May 18, 2012 8:53 pm
» أهداف الأهلي 5-1 دجلة
by osamahlawy Sun May 13, 2012 7:09 pm
» كرة السلة
by FàWéR Sun May 13, 2012 10:20 am
» مفاوضـ( 7 )ـــات الأهلي
by osamahlawy Thu May 10, 2012 6:54 pm
» دوري أوروبا | 11-12
by osamahlawy Thu May 10, 2012 5:26 am
» Barcelona XIV
by osamahlawy Sun May 06, 2012 10:49 pm
» Alahly Digital
by osamahlawy Sat May 05, 2012 7:59 pm
» المايسترو صالح سليم
by FàWéR Sat May 05, 2012 9:41 am
by osamahlawy Mon May 21, 2012 4:50 am
» دوري أبطـ(2)ـــال إفريقيا 2012
by FàWéR Sat May 19, 2012 3:51 pm
» رقم 10 وإسكندرية !!
by bibo010 Fri May 18, 2012 8:53 pm
» أهداف الأهلي 5-1 دجلة
by osamahlawy Sun May 13, 2012 7:09 pm
» كرة السلة
by FàWéR Sun May 13, 2012 10:20 am
» مفاوضـ( 7 )ـــات الأهلي
by osamahlawy Thu May 10, 2012 6:54 pm
» دوري أوروبا | 11-12
by osamahlawy Thu May 10, 2012 5:26 am
» Barcelona XIV
by osamahlawy Sun May 06, 2012 10:49 pm
» Alahly Digital
by osamahlawy Sat May 05, 2012 7:59 pm
» المايسترو صالح سليم
by FàWéR Sat May 05, 2012 9:41 am
Top posters
مشاري بن راشد العفاسي
دعــاء
Most active topic starters
Top posting users this month
No user |
Join Us
+5
أيمن
mannora
sally
osamahlawy
Eng Mady
9 posters
II .. مصر : متابعة الأزمة
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°76
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°77
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
ما اللى رايح المفروض عارف ان الدنيا زحمة والجو مايطمنش وكان فى ناس كتير لسة متصابة وماتت ورايحين بردو النهاردة يبقوا يستاهلوا اللى يجرالهم
ده لو خايف على نفسه واهله وبلده مايروحش
ده لو خايف على نفسه واهله وبلده مايروحش
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°78
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°79
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
انتقم منهم يارب
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°80
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
حسبى الله ونعم الوكيل
ده النت تعب اعصابى اكتر
ده النت تعب اعصابى اكتر
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°81
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
نفس الي قلته يا منورة من ساعة اما رجع
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°82
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
العادلي رهن الاقامة الجبرية في منزله
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°83
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
انا العادى بتاعى هادية وفى حالى بس لما تيجى سيرة مصر بتحمىء اوى ومش بسكت
قاعدة اتخانق مع واحد اردنى بيعيب على الريس وبرد على اللى بيهاجموا مصر
قاعدة اتخانق مع واحد اردنى بيعيب على الريس وبرد على اللى بيهاجموا مصر
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°84
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
باب الصبر على جور الأئمة وترك قتالهم والكف عن إقامة السيف 3193 - ( عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : { من رأى من أميره شيئا يكرهه فليصبر فإنه من فارق الجماعة شبرا فمات فميتته جاهلية ، وفي لفظ : من كره من أميره شيئا فليصبر عليه فإنه ليس أحد من الناس خرج من السلطان شبرا فمات عليه إلا مات ميتة جاهلية } ) .
3194 - ( وعن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : { كانت بنو إسرائيل تسوسهم الأنبياء ، كلما هلك نبي خلفه نبي ، وإنه لا نبي بعدي ويكون خلفاء فيكثرون ، قالوا : فما تأمرنا ؟ قال : فوا ببيعة الأول فالأول ، ثم أعطوهم حقهم ، فإن الله سائلهم عما استرعاهم } . متفق عليهن ) .
قوله : ( فليصبر ) في رواية للبخاري : " فليصبر عليه " . قوله : ( من فارق الجماعة شبرا ) بكسر الشين المعجمة وسكون الموحدة كناية عن معصية السلطان ومحاربته . قال e]ص: 203 ] ابن أبي جمرة : المراد بالمفارقة السعي في حل عقد البيعة التي حصلت لذلك الأمير ولو بأدنى شيء ، فكنى عنها بمقدار الشبر لأن الأخذ في ذلك يئول إلى سفك الدماء بغير حق . قوله : ( فميتته جاهلية ) في رواية للبخاري " مات ميتة جاهلية " .
وفي رواية له أخرى " فمات إلا مات ميتة جاهلية " .
وفي رواية لمسلم : " فميتته ميتة جاهلية " وفي أخرى له من حديث ابن عمر : { من خلع يدا من طاعة الله لقي الله ولا حجة له ، ومن مات وليس في عنقه بيعة مات ميتة جاهلية } وفي الرواية الأخرى من حديث ابن عباس المذكور : { فمات عليه إلا مات ميتة جاهلية } قال الكرماني : الاستفهام هنا بمعنى الاستفهام الإنكاري : أي ما فارق الجماعة أحد إلا جرى له كذا أو حذف ما فهي مقدرة أو إلا زائدة أو عاطفة على رأي الكوفيين ، والمراد بالميتة الجاهلية وهي بكسر الميم أن يكون حاله في الموت كموت أهل الجاهلية على ضلال وليس له إمام مطاع لأنهم كانوا لا يعرفون ذلك ، وليس المراد أن يموت كافرا بل يموت عاصيا .
ويحتمل أن يكون التشبيه على ظاهره ، ومعناه أنه يموت مثل موت الجاهلي وإن لم يكن جاهليا ، أو أن ذلك ورد مورد الزجر والتنفير فظاهره غير مراد ، ويؤيد أن المراد بالجاهلية التشبيه ما أخرجه الترمذي وابن خزيمة وابن حبان وصححه من حديث الحارث بن الحارث الأشعري من حديث طويل ، وفيه : { من فارق الجماعة شبرا فكأنما خلع ربقة الإسلام من عنقه } وأخرجه البزار والطبراني في الأوسط من حديث ابن عباس ، وفي سنده جليد بن دعلج وفيه مقال ، وقال : من رأسه بدل من عنقه . قوله : ( فوا ببيعة الأول فالأول ) فيه دليل على أنه يجب على الرعية الوفاء ببيعة الإمام الأول ، ثم الأول ولا يجوز لهم المبايعة للإمام الآخر قبل موت الأول .
قوله : ( ثم أعطوهم حقهم ) أي ادفعوا إلى الأمراء حقهم الذي لهم المطالبة به وقبضه ، سواء كان يختص بهم أو يعم ، وذلك من الحقوق الواجبة في المال كالزكاة ، وفي الأنفس كالخروج إلى الجهاد ، وظاهر الحديث العموم في المخاطبين ، ونقل ابن التين عن الداودي أنه خاص بالأنصار ، وكأنه أخذه من كون المخاطب بذلك الأنصار كما في حديث عبد الله بن زيد ولا يلزم من مخاطبتهم بذلك أن يختص بهم فإنه يختص بهم بالنسبة إلى المهاجرين ويختص ببعض المهاجرين دون بعض ، فالمستأثر من يلي الأمر ومن عداه هو الذي يستأثر عليه ، ولما كان الأمر يختص بقريش ولا حظ للأنصار فيه خوطب الأنصار في بعض الأوقات ، وهو خطاب للجميع بالنسبة إلى من لا يلي الأمر وقد ورد ما يدل على التعميم ، ففي حديث يزيد بن سلمة الجعفي عن الطبراني أنه قال : { يا رسول الله e]ص: 204 ] إن كان علينا أمراء يأخذونا بالحق ويمنعونا الحق الذي لنا أنقاتلهم ؟ قال : لا ، عليهم ما حملوا وعليكم ما حملتم } .
وأخرج مسلم من حديث أم سلمة مرفوعا : { سيكون أمراء فتعرفون وتنكرون ، فمن كره برئ ، ومن أنكر سلم ، ولكن من رضي وبايع قالوا : أفلا نقاتلهم ؟ قال : لا ، ما صلوا } ونحوه حديث عوف بن مالك الآتي .
وفي مسند الإسماعيلي من طريق أبي مسلم الخولاني عن أبي عبيدة بن الجراح عن عمر رفعه قال : { أتاني جبريل فقال : إن أمتك مفتتنة من بعدك ، فقلت : من أين ؟ قال : من قبل أمرائهم وقرائهم ، يمنع الأمراء الناس الحقوق فيبطلون حقوقهم فيفتنون ، ويتبع القراء الأمراء فيفتنون ، قلت : فكيف يسلم من سلم منهم ؟ قال : بالكف والصبر ، إن أعطوا الذي لهم أخذوه وإن منعوه تركوه } .
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°85
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
هما يلغوا الحظر وخلى الشغل والامتحانات يبدأوا هتروح الناس ماشية عشان تشوف حالها بقى
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°86
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
حديث من كره من أميره شيئا فليصبر عليهولهما عن ابن عباس -رضي الله عنهما- أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال: « من كره من أميره شيئا فليصبر عليه، فإنه من فارق الجماعة شبرا فمات فميتته جاهلية »[url=http://forzaahly.footfan.org/#reference1]1 [/url]يقول ولهما، هذا الحديث الصحيح عن ابن عباس -رضي الله عنه- عن النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال: « من رأى من أميره »[url=http://forzaahly.footfan.org/#reference2]2 [/url]من رأى: من كره، من كره من أميره شيئا، يعني من كره من أميره ورأى شيئا من معصية الله، كره منه من هو مكروه في الدين، ليست الكراهة الشخصية، من كره من أميره شيئا بأن رأى منه شيئا من معصية الله التي يجب أن يكره، ممن كانت، ممن حصلت كائنا من كان، فليصبر عليه: يعني ليصبر على ولايته، وعلى لزوم طاعته « فليصبر عليه ولا ينزعن يدا من طاعة »[url=http://forzaahly.footfan.org/#reference3]3 [/url]لا ينزع يده من طاعة الإمام ويفارقه، ويعتقد أن لا ولاية له عليه، وأنه لا يجب عليه السمع والطاعة له، فليصبر عليه.
هذا مطلوب، الصبر، يصبر حتى ولو ناله في ذاته بأذى من ضرب أو أخذ مال، فهذا ظلم منه، ظلم، ولكن هذا لا يوجب الخروج، لا يوجب المنازعة، لا يبيح الخروج ولا المنازعة ولا رفض الطاعة بالمعروف، فإنه من فارق الجماعة، فارق الجماعة، جماعة المسلمين، الجماعة المجتمعة على ذلك الوالي، الأمة جماعة، من فارق الجماعة شبرا فمات فميتة جاهلية، يموت على حال جاهلية، لأن أهل الجاهلية لا يخضعون، ولا ينقادون، ولا يسمعون، ولا يطيعون، أهل الجاهلية يعني لا يعترفون بقيادة، ولا يجتمعون على إمام وقيادة واحدة تنظم شئونهم، ولهذا كانت حياة العرب في الجاهلية حياة قبلية، يأكل قويهم ضعيفهم، فإنه يقول في الحديث: « فإنه من فارق الجماعة شبرا فمات فميتة جاهلية »[url=http://forzaahly.footfan.org/#reference4]4 [/url]فميتته جاهلية: يعني ميتة جاهلية، يعني على حال أهل الجاهلية.
نعم، أعد الحديث.
ولهما عن ابن عباس -رضي الله عنهما- أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال: « من كره من أميره شيئا فليصبر عليه، فإنه من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية »[url=http://forzaahly.footfan.org/#reference1]1 [/url]
فليصبر عليه: يعني بلزوم طاعته بالمعروف، ولا ينازعه، وفي المنازعة خروج عن الاجتماع، وسبب للفرقة والشقاق، وحدوث النزاع في الأمة، وينشأ عن هذا ما ينشأ من الفساد.
والأحاديث في هذا المعنى مستفيضة، ولهذا كان من أصول أهل السنة، من أصولهم وجوب السمع والطاعة للأئمة، أبرارا كانوا أم فجارا، والنصيحة لهم بمحبة الخير لهم وصلاح حالهم، والدعاء لهم بصلاح الحال، وليس هذا إقرارا بفسقهم أو ظلمهم، ولا غضا للنظر عن ذلك، لكن هذا هو الواقع، هذا هو موجب النصيحة، النصيحة لأئمة المسلمين وعامتهم، حتى فساق المسلمين ألا تحب لهم صلاح الحال والهداية؟
فهذا أصل من أصول أهل السنة، من أصول منهج أهل السنة والجماعة، السمع والطاعة للأئمة أبرارا كانوا أم فجارا، وترك منازعتهم، وترك الخروج عليهم، والخروج على الأئمة هو من مذهب أهل البدع، كالخوارج والمعتزلة الذين من أصولهم الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وهذا أصل من أصول الدين، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، لكنهم يطوون تحته الخروج على الولاة، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.
فلا يجوز الخروج على الأئمة، يعني الخروج على الأئمة إن كان منافسة على السلطان فهذا شر محض، يعني شر ليس فيه جانب خير، لأنه لم يقصد به الخير، إنما قصد به الوصول إلى الأغراض إلى السلطان، إلى منافع الولاية، ولكن الكلام فيمن يخرج على الإمام بسبب إنكار المنكر، يريد رفع الظلم، يريد تولية من يكون أصلح وما أشبه ذلك، هذا هو الكلام.
فهذا الذي نقول إنه مع ما يدعى من القصد إلى إنكار المنكر ورفع الظلم، فإنه أيضا لا يجوز، لأنه يناقض قاعدة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر أصل من أصول الدين، وهو حق، ولكن من قواعده ألا يؤدي هذا الإنكار إلى منكر أعظم، فإذا كان المقصود من الإنكار والتغيير هو إزالة المنكر أو تقليل المنكر، فمتى أدى الإنكار إلى منكر أعظم كان الإنكار منكرا، كان الإنكار منكرا، لأنه لا يوصل إلى المقصود، ولا يحقق المصلحة، ولا يدفع المفسدة، بل يزيد الفساد، يزيد المفسدة، وقد بُليت هذه الأمة بهذا النوع من الشر بالخروج على الولاة.
ويقول ابن القيم في بعض كلام له: إن الأمة لم تزل في آثار ذلك وفي شرور من آثار ذلك، يقول إلى الآن، يريد إلى وقته، لم تزل الأمة تعاني من شرور، من آثار هذه النزاعات، النزاعات على السلطة، والخروج على الأئمة، واقرءوا التاريخ، ففيه معتبر، والله المستعان، ولا حول ولا قوة إلا بالله
http://taimiah.org/index.aspx?function=item&id=968&node=6906
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°87
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
محدش عاوز يسمع
sally- مدافع
- Posts : 960
Points : 968
Reputation : 5
Join date : 2010-11-25
- Post n°88
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
اهلهم يستاهلوا حرقة قلبهم عليهم
ماهم ماربوهمش من الاول
هو فيه ايه يا مادى حرام كده بجد !!
يعنى انتوا مختلفين معاهم فى الرأى ماشي لكن ملوش لازمه نشتم وندعى عليهم
!!!
انا مستغربه كلامك بجد
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°89
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
خلاص يعنى محدش قادر عليهم
حتة شارع واحد يأثر على مصر كلها بمحافظتها
كان فى خبير عسكرى متصل بالتليفزيون قال الجيش لو عايز يوقف ده هيقدر فى 5 دقايق بس هو مش عايز يستعمل العنف
حتة شارع واحد يأثر على مصر كلها بمحافظتها
كان فى خبير عسكرى متصل بالتليفزيون قال الجيش لو عايز يوقف ده هيقدر فى 5 دقايق بس هو مش عايز يستعمل العنف
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°90
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
لجنة الحكماء - لمن يسأل عن أعضائها - تضم كل من : الدكتور أحمد كمال أبوالمجد، الدكتور أحمد زويل، المهندس نجيب ساويرس، وعمرو موسي، وجودت الملط، الدكتور أسامة الغزالي حرب، الدكتور عمرو حمزاوي، منير فخري عبد النور، والإعلامي محمود سعد.
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°91
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
mannora wrote:خلاص يعنى محدش قادر عليهم
حتة شارع واحد يأثر على مصر كلها بمحافظتها
كان فى خبير عسكرى متصل بالتليفزيون قال الجيش لو عايز يوقف ده هيقدر فى 5 دقايق بس هو مش عايز يستعمل العنف
الشرطة نفسها تقدر تفض العملية
ما سهل قوي اقتل واخرب فيهم
بس طبعا مينفعش
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°92
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
Eng Mady wrote:لجنة الحكماء - لمن يسأل عن أعضائها - تضم كل من : الدكتور أحمد كمال أبوالمجد، الدكتور أحمد زويل، المهندس نجيب ساويرس، وعمرو موسي، وجودت الملط، الدكتور أسامة الغزالي حرب، الدكتور عمرو حمزاوي، منير فخري عبد النور، والإعلامي محمود سعد.
واشمعنى دول بقه
خلاص انا مش موافق عليهم انا كمان
وحانزل روض الفرج اعمل مظاهرة هناك واقول مش عاوز دول
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°93
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
طب واخرتها !!
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°94
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
بصي ياساليsally wrote:اهلهم يستاهلوا حرقة قلبهم عليهمماهم ماربوهمش من الاول
هو فيه ايه يا مادى حرام كده بجد !!
يعنى انتوا مختلفين معاهم فى الرأى ماشي لكن ملوش لازمه نشتم وندعى عليهم
!!!
انا مستغربه كلامك بجد
العيال دي اذوا مصر اكتر مافادوها
بلاد الدنيا كلها عماله تتشرط علينا
الاقتصاد ضاع
الامن اتخرب
الناس بتشحت بسببهم
عملوا حاله من الهرج في البلد
عملوا مصايب مالهاش اول من اخر
قصاد ايه؟؟....قصاد انهم يبقوا الثوار اللي حرروا مصر
انا كنت ضد الثوره من الاول ....كنت متوقعه الخراب اللي حصل ده
وادينا اهه ...زمايلي بيتصلوا بيا بيقولولي ماقبضوش مرتباتهم ومش عارفين هيعيشوا ازاي؟
مع العلم ان مالهمش اهل يصرفوا عليهم....تقدري تقوليلي مين هيعيشهم!!
واللي مات كان نازل وعارف انه هيموت...بيقولك النصر او الشهاده....كأنه بيحارب كفار قريش
يبقي يستاهل ولا لأ؟؟؟
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°95
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
ده لو مين راحلهم حتى مفيش حد عايزين يسمعوا منه حاجة
اذا كانوا ضربوا الشيخ خالد الجندى !!!
اذا كانوا ضربوا الشيخ خالد الجندى !!!
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°96
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
mannora wrote:طب واخرتها !!
والله مش عارف
الي بيطالب بالديمقراطية رافض يسمع للرأي الاخر
ويا رأيه يمشي يا بلاش
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°97
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
مش لاقيه فيهم حد عدل غير جودت الملطosama sami wrote:Eng Mady wrote:لجنة الحكماء - لمن يسأل عن أعضائها - تضم كل من : الدكتور أحمد كمال أبوالمجد، الدكتور أحمد زويل، المهندس نجيب ساويرس، وعمرو موسي، وجودت الملط، الدكتور أسامة الغزالي حرب، الدكتور عمرو حمزاوي، منير فخري عبد النور، والإعلامي محمود سعد.
واشمعنى دول بقه
خلاص انا مش موافق عليهم انا كمان
وحانزل روض الفرج اعمل مظاهرة هناك واقول مش عاوز دول
احمد ابو المجد ده اخويا بيقولي ان افكاره زفت
وطبعا انا ضد ان نصراني يقرر سياسة دوله
ومحمود سعد بتاع الحكومه بقي ثوري دلوقتي!!
Eng Mady- Admin
- Posts : 20041
Points : 20255
Reputation : 12
Join date : 2009-10-01
Location : Far Far Away
- Post n°98
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
ولو اني لا اطيق خالد الجنديmannora wrote:ده لو مين راحلهم حتى مفيش حد عايزين يسمعوا منه حاجة
اذا كانوا ضربوا الشيخ خالد الجندى !!!
بس انا ضد ضربه...دي قلة ادب
osamahlawy- Admin
- Posts : 126292
Points : 128347
Reputation : 12
Join date : 2009-09-29
Age : 41
Location : Cairo
- Post n°99
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
وليه لجنة الحكماء دي
ميبقاش فيها ناس علماء وفقهاء في الدين !!!
عشان لما يقروا دستور - طالما احنا دولة إسلامية - يبقى ماشي مع شرع الله
وممكن يبقى سبب في ان ربنا يهدينا غالبية الشعب سواء انا او غيري
ناس كتير من الي مكتوبة في لجنة الحكماء دي الي اعرفه
انهم مبيصلوش حتى
ربنا يهديهم طبعا وممكن تكون اخرتهم الجنة
بس فيه الفقهاء في الدين وعلماء المسلمين من المصريين في الموضوع ده !!!
ميبقاش فيها ناس علماء وفقهاء في الدين !!!
عشان لما يقروا دستور - طالما احنا دولة إسلامية - يبقى ماشي مع شرع الله
وممكن يبقى سبب في ان ربنا يهدينا غالبية الشعب سواء انا او غيري
ناس كتير من الي مكتوبة في لجنة الحكماء دي الي اعرفه
انهم مبيصلوش حتى
ربنا يهديهم طبعا وممكن تكون اخرتهم الجنة
بس فيه الفقهاء في الدين وعلماء المسلمين من المصريين في الموضوع ده !!!
mannora- مدرب عام
- Posts : 8214
Points : 8564
Reputation : 20
Join date : 2009-10-07
Age : 40
- Post n°100
Re: II .. مصر : متابعة الأزمة
ياماما فى هيصة عندنا دلوقتى فى الشارع والشباب بيجرى برا